DOT Durangaldea

94 6550 033   info@dot.eus

ZUZENEAN

1874an konposatutako Valentín Zubiaurre garaitarraren diskoa aurkeztu dute

“La Pasión de Nuestro Señor Jesucristo “ren grabaketan Bilboko Koral Elkarteak parte hartu dau eta Ana Otxoa, Beñat Egiarte, Julen García, Juan Laborería, Alberto Sáez Puente eta Ander Marzana, Enrique Azurzaren zuzendaritzapean

Asteleheneko diskoaren aurkezpenaren irudia
Asteleheneko diskoaren aurkezpenaren irudia

GARAI | Bilboko Koral Elkarteak, Bizkaiko Foru Aldundiak eta Eusko Jaurlaritzak Valentín María Zubiaurre konpositorearen La Pasión de Nuestro Señor Jesucristo diskoa aurkeztu dute (Garai, Bizkaia, 1837ko otsailaren 14a – Madril, 1914ko urtarrilaren 13a). Maisulan hau, inoiz jendaurrean grabatu eta interpretatu gabea, 1874an konposatu zen, Zubiaurrek Erromako Espainiako Akademian egindako egonaldiaren ordainetan, erakundearen lehen barnetegia izan zelarik. Enrique Azurzak zuzendutako grabazioan, Ana Otxoa (sopranoa), Beñat Egiarte (tenorea), Julen García (baritonoa), Juan Laborería (baritonoa), Alberto Sáez Puente (pianista eta organista) eta Ander Marzana (pianista) artista ezagunek parte hartu dute. Era berean, Manu Muniategiandikoetxea artistak egin du Tramak gorrian azalaren diseinua. Erromako Espainiako Akademian ere beka jaso zuen 2023an, Angel Brizek argitaratu du partitura, eta Jean Michel Olivares teknikariak egin du soinu-erregistroa 2022ko azaroan, Bilboko Santa Monica komentuan.

Grabazio honen atzean Otilia Fidalgo musikologo ospetsuak gidatutako ikerketa zehatz bat dago, diskoaren notak ere idatzi dituena. Bere lanak Zubiaurreren partituraren garrantzi historiko eta artistikoari buruzko argia eman du, konpositorearen bizitza eta obrari buruzko xehetasun liluragarriak azaleratuz. XIX. mendeko musika berreskuratzeko ahalegin berriak egin diren arren, musika erlijiosoaren eremuko hutsune historiografikoak oraindik esanguratsuak dira. Valentín María de Zubiaurreren irudia garai horretako konpositore nabarmenetako bat da, eta oraindik ere berraurkitzea espero dute. Horrela, bere corpus erlijiosoak ahanzturaren ametsa lotan izan du artxiboetan gaur egun arte, eta une horretan musikologiaren eta zenbait musika-erakunderen interesa pizten hasi da, berreskuratzeko hainbat ekimenen gune bihurtuz.

Musikagileari balioa emateko eta bidegabe ahaztutako musika-corpusari ikusgarritasuna emateko nahiak hainbat erakunde bultzatu ditu, hala nola Bilboko Koral Elkartea eta Erromako Espainiako Akademia, 150. urteurrena ospatzeko, bai eta Bizkaiko Foru Aldundia, Etxepare eta Eusko Jaurlaritza lurraldeko erakundeak ere. 2023ko martxoaren 10ean Erroman erabateko estreinaldia egitea mugarri garrantzitsua izan zen, baina oratorioa interpretatzeko Madrilgo Errege Kapera, Bilbao Ars Sacrum eta Garaiko Elizabarri eszenatoki gisa aukeratu izanak – kontzertu guztietan edukiera osoko kartela eskegi zen – agerian uzten du herri horiek konpositorearen bizitzan duten garrantzi historiko eta emozionala. Kokapen horiek musikagilearen ibilbide musikalaren une nagusiak ederki laburbiltzen dituen ardatza osatzen dute. Garaik jaiotzen ikusi zuen, Bilbok ateak ireki zizkion musikaren munduari Santiago Elizan kapera-kantari sartu zenean, Nicolas Ledesma maisuaren eskutik, hiriko udal musika-eskolan trebatzen zen bitartean. Erromak, bere aldetik, Europari ikuspegi berrietatik begiratzeko beharrezko ikuspegia eman zion. Azkenik, Madrilen bere ibilbide profesionala sendotu zen lau hamarkadatan zehar Errege Kaperaren maisu bezala, non obra honen akordeak ere lehen aldiz entzun ziren 2023ko martxoan.

Valentín María Zubiaurrek maisuki osatutako oratorio honek bederatzi mugimendu ditu, San Mateoren arabera Jesukristo Jaunaren pasioaren gertaerak modu hunkigarri eta dramatikoan kontatzen dituztenak. Preludio ikusgarriarekin hasita, lanak In illo tempore dixit Jesus sakonarekin jarraitzen du, non tenorraren ahotsa eta korua elkarrekin lotzen diren. Ondoren, Et fecerunt -puli oroigarria dator, baritonoa eta korua protagonista dituena, eta, ondoren, Et accipiens calicem ospetsua, tenorea, baritonoa, baxua eta koruaren partaidetza duena. Ondoren, Et assumpto Petro hunkigarriak sopranoaren ahotsa nabarmentzen du, eta At illi tenentes Jesum hunkigarriak ahots guztiak nahasten ditu konposizio zirraragarri batean. Principes autem sacerdote dotumak, tonu ilunagoan, baxuak eta koruak parte hartzen dute. Jarraian, Postquam autem crucifixerunt eum urratzaileak ahots-taldetxo bat aurkezten du emozio-intentsitate handiko une batean. Azkenik, Finale handientsuak obra ixten du soprano, tenor, baxu, baritono eta koruaren ahotsekin.

Grabazio honekin, Bilboko Koral Elkarteak euskal musika-ondaretik ahaztutako beste lan batzuk erreskatatu eta zabaltzeko ahaleginarekin jarraitzen du, eta diskoa salgai ez dagoen arren, Bilboko Koral Elkarteko bazkide eta babesleei eskerrak emateko testigantza baliotsua da, eta Spotify banaketa digitaleko plataformaren bidez eskura daiteke.

Utzi zure iruzkina

Zure e-posta helbidea ez da argitaratuko. Beharrezko eremuak * markatuta daude

Scroll to Top