Mugikortasun Jasangarriak 518 milioi euro inbertitu ditu azken 5 urteetan euskal trenbide-sarea hobetzeko eta handitzeko
AMOREBIETA-ETXANO | Euskal Trenbide Sareak Bernabeitiako eta Eubako trenbide-pasaguneak kentzeko obrei ekin die gaur egun, biak Zornotzako udalerrian, eta bederatzi milioi euro inguruko aurrekontua dute. «Jarduketa horiek euskal trenbide-sarea hobetzeko eta handitzeko lanen bi adibide dira, eta Eusko Jaurlaritzako Mugikortasun Iraunkorreko Sailak 518 milioi euro inbertitu ditu azken 5 urteetan», azaldu dute Eusko Jaurlaritzako iturriek.
Susana García Chueca Mugikortasun Iraunkorreko sailburua, Loly de Juan Garraio Azpiegituren zuzendariarekin, Rafa Marcano ETSko Eraikuntza zuzendariarekin eta Ainhoa Salterain Amorebieta-Etxanoko alkatearekin batera, Euba eta Bernabeitia bisitatu ditu gaur goizean Bilbo-Donostia linean, eta obren aurrerapena egiaztatu ahal izan du. Eubaren kasuan, ETS oinezkoen pasabide bat egiten ari da, lantegian fabrikatutako egitura misto baten bidez, obraren eremutik kanpo, espazio gutxi dagoelako eta trenbide-zerbitzuari kalterik ez egiteko.
Pasabideak 750.000 eurotik gorako aurrekontua du, eta urte amaieran bukatzea aurreikusten da. Hala, Eubako hirigunetik Bernagoitia auzora doan BI-4337 errepidera eta landa-bide batera joateko aukera ematen du. Jarduera horri esker, pertsonek oinez egin ahal izango dute ibilbidea, modu erosoagoan eta zuzenagoan, baita seguruago ere. Horrez gain, joan den martxoaz geroztik, ibilgailuentzako eta oinezkoentzako biaduktua dago puntu berean, eta lehendik zegoen trenbide-pasagunea kentzea ahalbidetu zuen 5,5 milioi euroko inbertsioarekin.
Zubibideak 225 metroko luzera du 20 metroko baoetan, eta erdiko bao bat trenbidearen gainean, 25 metrokoa. Plataformak 12 metroko zabalera du, 3,85 metroko bi erreitan, 0,50eko bazterbideetan eta 2 metroko espaloian banatuta. Lurraren gaineko altuera 4 eta 7 metro artekoa da.
Jarraian, segizioa Bernabeitiara joan da, eta ETS trenbidea baino bigarren pasabide bat eraikitzen ari da, trenbide-pasagunea kentzeko. Obraren trazadurak 429 metroko luzera du guztira, ferra-forma luzanga du oinplanoan muturretan, eta honako hauek osatzen dute: lubetetan gorako arrapala bat, trenbideen gaineko zubi bat, eta lubetetan beheranzko beste arrapala bat, biaduktua ferraren erdialdean dagoela. Obraren hasierak eta amaierak bat egiten dute N-634 errepidetik datorren egungo eskualdeko errepidearekin.
Biaduktuaren egitura mistoa da, eta metalezko matrize bat du, hormigoizko goiko lauza batekin sendotua. Horrez gain, euskarriak (estribuak eta pilareak) indargarri puntualak dira, dagoeneko eraikita daudenak. Landa-eremua denez, bideko zirkulazio-abiadura 30 km/h-ra mugatzea aurreikusten da. Zeharkako sekzioak 9,45 metroko zabalera du, 6 metroko galtzadari, 2 metroko espaloi bati ertzetako batean eta 0,625 eta 0,55 metroko bi zabaleratan. 2,7 milioi euroko aurrekontuarekin, datorren udan amaitzea aurreikusi da.
Trenbide-azpiegitura bi trenbide-pasaguneetan hobetzeko inbertsioak Eusko Jaurlaritzak Zornotzan azken urteetan egindakoei gehitu behar zaizkie, hala nola Bilbo-Bermeo lineako geralekua osorik birgaitzea eta ondoko trenbide-pasagunea birmoldatzea, 2021ean jarri baitziren martxan, bi milioi eurotik gorako kostuarekin. Sailburuak nabarmendu duenez, Eusko Jaurlaritzak “lan handia egin du azken urteotan udalerrian segurtasunaren arloan aurrera egiteko”, eta “ezinbestekoa da dagoeneko dugun sarea modernizatzea eta hobetzea”.
Jarduera horiek trafiko handia duten trenbide-pasaguneak kentzeko ETSk garatutako politikaren barruan sartzen dira, segurtasuna, erosotasuna eta zerbitzuaren kalitatea bultzatzeko helburuarekin. 2019-2024 aldian, ETSk 14 trenbide-pasagune kendu ditu, horietako 4 Gipuzkoan eta 10 Bizkaian, eta ekitaldi honetan mota horretako 6 puntu kentzea aztertzen ari dira. Azken 5 urteetan, Susana García Chueca buru duen sailak 518 milioi euro inbertitu ditu bere eskumeneko trenbide-sarea hobetzeko eta handitzeko, azpiegiturari dagokionez.
“Irisgarritasuna eta segurtasuna hobetzea da helburua, biak ere funtsezkoak gure eguneroko bizitzan gure hiri eta herrietan trenarekin bizi gaitezen eta lan egitera, ikastera eta zaintzarekin lotutako oinarrizko lanak egitera joateko haren aldeko apustua egin dezagun”, azpimarratu du sailburuak.